Ikke lenger tvil om skolens ansvar for mobbing

standard_stortingetVoksne kan ikke lenger bagatellisere mobbing mot barn på skolen. Den nye mobbeloven avhenger av at Fylkesmannens blir bedre enn i dag. 

Med den nye «mobbeloven» er det nå tydelig at lærerne alltid må varsle rektor om alle hendelser der elever ikke har det trygt og godt på skolen. Skolen har fått en skjerpet aktivitetsplikt og må lage en skriftlig plan der det står hva skolen skal gjøre for å gi eleven et godt skolemiljø.

Dette er viktige endringer i Opplæringsloven som forhåpentligvis vil gi eleven hurtigere og bedre hjelp mot mobbing.

Skolen kan få bøter

Med den nye loven har elevene også fått bedre muligheter til å ta saken videre hvis skolen ikke gjør noe mot mobbingen. En uke etter at rektor er varslet om mobbing, kan eleven be Fylkesmannen vurdere om aktivitetsplikten er oppfylt. Fylkesmannen kan da bestemme hva skolen må gjøre, og sette frister for når det må skje.

Hvis skolen bryter fristene, kan fylkesmannen nå gi dagbøter til skolen. Fylkesmannens avgjørelse er et enkeltvedtak. Er ikke eleven fornøyd med Fylkesmannens avgjørelse kan eleven klage til Utdanningsdirektoratet.

Bestemmelsen om at ansatte i skolen kan straffes hvis de opptrer forsettlig eller uaktsomt i en mobbesak skal fortsatt gjelde. Det mener vi er bra, og viser alvoret i mobbing.

Viktig med oppreisning

Elever som blir mobbet sier til oss at det de ønsket seg mest var en eller annen form for unnskyldning.

I tillegg til at klageadgangen nå skal være bedre og straffeansvaret hos voksne er der fortsatt, har Stortinget bedt regjeringen om å utrede en kompensasjons- og oppreisningsordning for elever som er blitt skadet eller fått læringstap som følge av mobbingen. Vi mener det er viktig å innføre en slik ordning.

Barneombudets rapport «Jeg vil drømme gode drømmer».

Fylkesmannen er avgjørende

Det å bli krenket og mobbet kan få store konsekvenser i et langt liv. Vi har møtt barn og familier som har brukt ubeskrivelig med tid, penger og krefter for å få hjelp i alvorlige mobbesaker. I tillegg har vi møtt elever med store kunnskapshull på grunn av skolevegring og foreldre som er totalt utslitt i kampen for sitt barn.

Lovendringene som Stortinget nå har vedtatt styrker barns rettssikkerhet. Loven har virkemidler som gjør at det ikke skal være mulig for lærere å bagatellisere krenkelser mot elevene. Hvor effektiv loven blir, avhenger imidlertid av den jobben fylkesmennene gjør.

Erfaringer har vist at dagens fylkesmenn har for lav kompetanse, ulik praksis og ulik lovforståelse. Nå får de større ansvar, økte ressurser og mulighet for å bruke flere virkemidler overfor skoler som ikke gjør nok for å stanse mobbing.

Elevene er avhengig av at fylkesmennene bruker de nye mulighetene de har fått. Vi vil derfor følge fylkesmennenes rolle med argusøyne, og be om at ordningen evalueres etter en tid.

Anne Lindboe, barneombud

Les mer her:

Stortingets vedtak om ny «mobbelov», Opplæringsloven §9 A.

NOU 2015: 2  Å høre til. Virkemidler for et trygt psykososialt skolemiljø.

 

Dette innlegget ble publisert i barn, skole. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s