Hvorfor har elever fravær?

Elever bør vurderes på kompetanse, ikke på oppmøte. Foto: Colourbox

Elever bør vurderes på kompetanse, ikke på oppmøte. Foto: Colourbox

Kunnskapsministeren bør gjøre retrett på de nye fraværsreglene i videregående skole. Og skolene må sørge for å hjelpe de elevene som har fravær. Fravær kan ha ulike årsaker.

Fra skolestart i høst ble det innført nye fraværsregler som gjør at elever i den videregående skolen risikerer å stå uten karakterer i fag der de har mer enn ti prosent udokumentert fravær (i enkelte tilfeller opp til 15 prosent). I media, spesielt den siste uken, har vi registrert skepsis fra mange hold. Ikke minst fra elevene selv som frykter for sine karakterer.

Fraværsreglene virker lite fleksible. Vi tviler på at de nye reglene vil hjelpe flere elever til å fullføre utdanningen sin.

Kompetanse må veie tyngst

Elevene på videregående skole har ikke skoleplikt, men de har en opplæringsrett. Vi mener derfor at elevene bør få karakter i fag på bakgrunn av kompetansen sin, ikke oppmøtet. Blir fraværet et problem, må løsningen være tilrettelegging. Tilretteleggingen må også speile årsaken til fraværet.

Noen ganger kan årsaken til fraværet finnes på skolen. Da er det særlig viktig at ansvaret for fraværet ikke blir veltet over på eleven. Er årsaken til fraværet mobbing eller omsorgssvikt i hjemmet, er det behov for andre typer oppfølging av eleven.

Spesielle rettigheter

Elever som begynner på videregående skole er mindreårige. Da har de også rettigheter som skal stemme overens med hva som er til det beste for barnet, ifølge artikkel 3 i FNs Barnekonvensjon.

Fraværsregler er ikke ment som sanksjoner mot elever, men som et virkemiddel for å beskytte og støtte elevene slik at de får den opplæringen de har krav på. På den måten er intensjonen at de skal lykkes å gjennomføre videregående skole. De nye fraværsreglene er på kollisjonskurs med intensjonen om at flest mulig skal gjennomføre sin videregående utdannelse.

Barneombudet var kritiske til flere punkter de nye fraværsreglene da de ble foreslått. Noen av våre tilbakemeldinger ble hørt, men ikke vår kritikk mot å innføre fraværsgrenser.

De svakeste vil falle utenfor

Det er en risiko for at fraværsreglene fører til at de svakeste faller utenfor. Det går fram av Folkehelsemeldingen at 15-20 prosent av alle barn og unge i Norge i alderen 3-18 år har nedsett funksjon på grunn av psykiske plager som angst, depresjon eller atferdsproblemer.

Ifølge Folkehelsemeldingen er sosial støtte viktig for barn og unge som sliter med disse problemene. Et godt læringsmiljø som støtter elevene er veldig viktig. Det gir en opplevelse av fellesskap, mestring og muligheter for å opprettholde vennskap og sosialt nettverk. Vi har tro på at det å motivere, og ikke sanksjonere, vil bidra til at flere elever lykkes i å gjennomføre videregående skole.

Spørsmålet skolene, og kunnskapsministeren bør stille seg, er «hvorfor har elevene fravær?» Svaret på dette kan være mange ting. Det kan handle om undervisningsformen, om sykdom, om mobbing, om forhold hjemme. Når skolene finner svaret på dette spørsmålet må de legge til rette for at elevene kan gjennomføre undervisningen. Å straffe dem som av en eller annen grunn har fravær blir feil.

Av Janicke Sæther Olsen, seniorrådgiver hos Barneombudet

Dette innlegget ble publisert i Rettigheter, skole, Ungdom. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s